کد خبر : 84946
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 می 2020 - 2:31
1 views

حذف دو سوم حقوق خلبانان در شرایط کرونایی

حذف دو سوم حقوق خلبانان در شرایط کرونایی

خلبانان در ایران با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد دارند اما نوع قرارداد همکاری آنها متفاوت است؛ مثلاً در آسمان و ایران ایر با توجه به اینکه دولتی یا شبه دولتی هستند، قرارداد استخدامی دارند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. اما قرارداد سایر شرکت‌های هواپیمایی با خلبانان به صورت ساعات پروازی است .

شعارسال: مدیرعامل انجمن خلبانان از حذف دو سوم حقوق خلبانان و کروی پروازی در ایران با توجه به کاهش شدید پروازها به دلیل شرایط کرونایی، خبر داد.
 
*** نحوه قرارداد خلبانان با شرکت‌های هواپیمایی

غلامرضا محمدی درباره بیکاری خلبانان در ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت:

خلبانان در ایران با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد دارند اما نوع قرارداد همکاری آنها متفاوت است؛ مثلاً در آسمان و ایران ایر با توجه به اینکه دولتی یا شبه دولتی هستند، قرارداد استخدامی دارند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. اما قرارداد سایر شرکت‌های هواپیمایی با خلبانان به صورت ساعات پروازی است و هر چه ساعت پرواز آنها بیشتر باشد، دریافتی آنها از ایرلاین‌ها بیشتر است.

وی در ادامه پیرامون قراردادهای خلبانان با ایرلاین‌های کشورهای دیگر، افزود:

این در حالی است که خلبانان ایرانی که با ایرلاین‌های دیگر کشورها قرارداد همکاری دارند، نوع قراردادشان به گونه‌ای است که شرکت به آنها تضمین می‌دهد که حداقل ۷۰ ساعت پرواز به آنها در ماه داده شود که دریافتی آنها از محل این میزان ساعت پروازی، به عنوان پایه حقوق در ایران یاد می‌شود؛ این رقم مثلاً در ایرلاین‌های اروپایی، حدود ۱۵ هزار دلار است؛ هر چه قدر هم که میزان پرواز آنها از این رقم بیشتر باشد، به عنوان اضافه کار از آن یاد می‌شود؛ حتی اگر ساعات پروازی آنها کمتر از ۷۰ ساعت شود، باز هم حقوق پایه به خلبانان پرداخت می‌شود. اما این نوع قرارداد در ایران میان ایرلاین‌ها و خلبانان رایج نیست.

اخبار جدید   در مدیریت بحران کرونا هیچ هماهنگی و انسجامی وجود ندارد

*** کاهش حقوق خلبانان

مدیرعامل انجمن خلبانان ایران ادامه داد:

در ایران حدود دو سوم حقوق خلبانان بستگی به ساعات پروازی آنها دارد و طی ماههای اخیر با توجه به اینکه شیوع کرونا سبب کاهش پروازها شده، بسیاری از خلبانان پروازی نداشته‌اند و طبیعتاً حقوق آنها با کاهش شدید مواجه شده است.

وی یادآور شد:

پس از حاکم شدن شرایط کرونایی در صنعت هوانوردی، برخی شرکت‌های هواپیمایی در ایران گارانتی پرداخت حقوق پایه را برای خلبانان اجرا کردند و برخی دیگر از شرکت‌ها هم این کار را نکردند اما در هر صورت حقوق خلبانان مانند سایر اصناف با کاهش روبه رو شد؛ بسیاری از خلبانانی که بصورت تخصصی در پروازهای خارجی به کار گرفته می‌شوند، بیش از ۴۵ روز است که هیچ دریافتی ای نداشته‌اند.

اخبار جدید   چراغ سبز وزارت کار به تشکیل جلسه دستمزد ۹۹

*** خلبانان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند؟

محمدی درباره پرداخت بیمه بیکاری به خلبانان گفت:

از آنجایی که بیمه بیکاری به افراد اخراج شده از مشاغل تخصیص می‌یابد و همچنین با توجه به اینکه هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی تا کنون خلبانی را اخراج نکرده‌اند، لذا بیمه بیکاری به خلبانان تعلق نگرفت اما اگر اخراج شوند، بیمه بیکاری به آنها تعلق می‌گیرد. برخی شرکت‌های هواپیمایی در ماه گذشته به خلبانان ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دادند برخی دیگر هم کمتر از این ارقام بوده است؛ اما خلبانانی که حقوق‌های بالا می‌گرفتند، ماه گذشته یک سوم دریافتی داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد:

در شرکت‌های هواپیمایی کشورهای همسایه نیز حقوق خلبانان به یک سوم کاهش یافته اما همین یک سوم حقوق آنها، معادل ۷۰ میلیون تومان است. علی رغم آنکه پروازها در تمام دنیا متوقف شده، اما حقوق خلبانان در سایر کشورها پرداخت می‌شود.

*** امکان تعدیل خلبانان در ماه‌های آینده
 
مدیرعامل انجمن خلبانان بیان داشت:

شرکت‌های هواپیمایی در ایران هنوز خلبانان را تعدیل نکرده‌اند و منتظر هستند ببینند در ماه‌های آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ ما جلسات متعددی با سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشته‌ایم؛ ایرلاین‌ها می‌گویند به دلیل کاهش شدید تعداد مسافران و پروازها، درآمدی نداریم؛ با این حال همچنان در حال پرداخت حقوق به پرسنل هستیم.

اخبار جدید   همتی توضیح داد: چه تسهیلاتی به آسیب دیدگاه کرونا پرداخت می‌شود؟

*** آسیب‌های شیوع کرونا به خطوط هواپیمایی
 
مدیرعامل انجمن خلبانان در پایان، گفت:

در حال حاضر نرخ بلیت‌ها در پایین‌ترین سطح قرار دارد؛ از سوی دیگر وزیر راه می‌گوید باید پروازها با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما انجام شود؛ اما هیچ راهکاری برای جبران هزینه‌ها اعلام نمی‌کنند؛ در برخی پروازهایی که انجام می‌شود، درآمد شرکت‌ها از محل فروش بلیت، حتی از هزینه سوخت مصرف شده در آن پرواز هم کمتر است.

بنابراین خلبانان از شرکت‌ها توقعی ندارند که بتوانند حقوق‌های آنها را به موقع و به اندازه ماه‌های گذشته پرداخت کند. چون دو سوم حقوق کروی پروازی بر اساس ساعات پروازی است که انجام می‌دهند.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  صنایع   ،تاریخ انتشار:  ۲۲ اردیبهشت   ۱۳۹۹،کدخبر:    ۱۷۳۲۸۲ ،www.sanayepress.com

لینک منبع خبر: اینجا کلیک کنید

0/5 (0 نقد و بررسی)


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.